Version 2.0
Gældende fra 04.09.2025
Fliseservice Danmark ApS
CVR nr. 45457206
Hejrevang 26, 1.tv.
3450 Allerød
Danmark
(“FSDK”)
1.1. For Aftalen mellem Kunden og FSDK gælder disse Vilkår, når Kundens anvendelse hovedsageligt er bestemt til at være ikke-erhvervsmæssig. Disse vilkår accepteres af Kunden ved accept af serviceydelser.
1.2. Aftalen består af et en ordrebekræftelse med beskrivelse af Ydelse, priser samt Vilkår.
1.3. FSDK forbeholder sig ret til at foretage kreditvurdering af Kunden forinden serviceaftale indgåelse.
1.4. Kommunikation: FSDK anvender alene digital kommunikation med Kunden på de kontaktoplysninger, der er anført i Aftalen. Enhver form for elektronisk post anses for at være kommet frem til Kunden, hvis FSDK har anvendt den og de oplysninger, der senest er angivet af Kunden til FSDK.
1.5. Alle priser på Hjemmesiden og på tilbud samt ordrebekræftelser til privatkunder er inkl. moms.
2.1. Ved ”Serviceaftale”, “Årlig serviceaftale” eller ”Service” forstås aftaler på gentagne ydelser, som Kunden køber hos FSDK.
2.2. Ved “Abonnement” eller “Serviceabonnement” forstås aftaler på gentagne ydelser, som Kunden betaler månedligt i form af et abonnement hos FSDK.
2.3. Ved ”Aftalen” forstås kontrakten mellem FSDK og Kunden med tilhørende Vilkår og Særvilkår.
2.4. Ved ”Hjemmeside” forstås www.flisedan.dk.
2.5. Ved ”Kunden” forstås den private person, der har tegnet aftalen med FSDK.
2.6. Ved ”Parterne” forstås FSDK og Kunden.
2.7. Ved ”Ydelse”, ”Ydelser” eller ”Ydelsen” forstås det materiel eller ydelse, der leveres til Kunden af FSDK eller en af FSDKs godkendte samarbejdspartnere, og/eller som er specificeret på Kundens faktura, herunder ydelser og produkter.
2.8. Ved ”Vilkår” forstås disse Almindelige Vilkår og de Særvilkår, der gælder for de enkelte Ydelser.
2.9. Ved ”Tilbud” forstås det telefoniske og skriftlige individuelle tilbud Kunden modtager, ved ”Ordrebekræftelse” forstås den individuelt forhandlede aftale samt Vilkår og Særvilkår, som foreligger mellem Parterne.
2.10. Ved ”Vejrlig” forstås vejrfaktorer som gør det muligt eller ikke muligt at udføre Ydelsen.
3.1. Udførsel af Ydelser og Service foretages mellem kl. 07-18, medmindre andet er skriftligt aftalt mellem Parterne. Vederlag i forbindelse med service og udførsel er fastsat under forudsætning heraf. Hvis eller såfremt det er skriftligt aftalt at Ydelsen skal udføres udenfor ovennævnte tidsrum, kan der forekomme en ekstraomkostning for Kunden. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
3.2. For en udført ydelse betaler Kunden aftalt beløb, jf. Aftalen i Ordrebekræftelsen. Prisen for ydelsen afhænger af den enkelte Kundes behov, og aftales særskilt.
3.3. Når Tilbud, enten telefonisk eller skriftligt, af Kunden er accepteret, oprettes ydelse eller serviceaftale med kundens stamdata i FSDKs kunde- og booking system. Læs nærmere om leveringen i Særvilkår for Produkt og ydelsestyper samt dataopbevaringspolitik i pkt. 11.
3.4. Det er Kundens ansvar og risiko, at ydelsen kan og må udføres på den aftalte adresse/placering og der ved levering er et vandudtag med vand, som FSDK kan koble sig på. Se uddybning i pkt. 4 samt altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
3.5. Kunden står selv for levering af vand til den pågældende opgave. Hvis FSDK skal afhente vand andre steder end hos Kunden, kan der forekomme særskilt vederlag herfor. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
3.6. FSDK skal have adgang til ejendommen på datoen for levering. FSDK vil sædvanligvis i god tid træffe aftale med Kunden herom med undtagelse af tilfælde, hvor der foreligger særlige forhold i forhold til geografisk placering eller i tilfælde af at Kunden bestiller akut-tider, hvorpå der kan komme ekstra tillæg. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
3.7. Hvis FSDK kører forgæves til Kunden på baggrund af en aftale om service mellem Parterne og Kunden ikke accepterer teknikers adgang via f.eks. brug af nøgleboks, fordi Kunden ikke er hjemme, kan Kunden faktureres for forgæves kørsel. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
3.8. Ændringer af areal der skal udføres service på, skal anmeldes til FSDK telefonisk eller skriftligt på mail, herunder f.eks. udvidelse af terrasse, ombygninger af tagkonstruktion eller ændring i antallet af tagrender m.v.
3.9. Pris til Kunden bliver udregnet på baggrund af Kundens anførte m2, kompleksitet af opgave og antallet af enheder der skal rengøres, med support fra medarbejder fra FSDK telefonisk. Hvis eller såfremt antallet af m2 afviger, antallet af enheder ikke stemmer eller at kompleksiteten i opgaven ikke er projekteret korrekt af Kunden, faktureres Kunden for ekstra m2 eller antal. Hvis og såfremt m2 afviger mere end 30%, kontaktes kunden telefonisk for ny accept af den aftalte ydelse. Såfremt kompleksiteten er højere end forventet kontaktes kunden ligeledes telefonisk.
3.10.Bestilte ydelser, som kun er grundet kosmetiske mangler eller hvor teknikeren ikke kan udføre det bestilte arbejde på grund af forhold som FSDK er uden ansvar for, udføres for Kundens regning. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser – dog telefonisk eller skriftligt aftalt med Kunden.
3.11. Omkostninger til evt. stillads/liftleje for levering af højt placerede ydelser er ikke indeholdt i Serviceaftale. Ej heller i etableringsvederlag for engangsydelser, medmindre andet er anført på skrift mellem Parterne.
4.1. Kunden skal for egen regning og risiko opfylde følgende forpligtelser for at FSDK kan levere sine Ydelser:
● Forberede og klargøre området, hvor de aftalte ydelser skal leveres, i overensstemmelse med de relevante produkt- og ydelsesbeskrivelser.
● Hvis nødvendigt, være til stede på området, hvor de aftalte ydelser skal leveres, på leveringstidspunktet, f.eks. hvis tekniker skal passere aflåste- eller alarmsikrede områder.
● Tilsikre at tekniker har mulighed for parkering maksimalt 50 meter fra området, hvor Ydelse skal udføres. Indkørsel eller anviste parkeringsplads skal kunne tåle en bilvægt på op til 3.500 kg.
● Tilsikre at der er klargjort til der ikke opstår farer forbundet med højtryksrensning og generel udendørs rengøring (ingen løse husdyr, børn i haven eller på terrassen og flytning af enheder som, som følge af højtryk kan gå let i stykker).
● Informere tekniker og FSDK om særlige forhold. F.eks. specialbelægninger inden levering.
● Kunden indestår for, at eksisterende vandforsyning på matriklen kan levere mellem 5-15 liter i minuttet fra en uden- eller indendørs vandforsyning. Hvis kapaciteten ikke er tilstrækkelig for at levere ydelsen, kan den aftalte levering ikke nødvendigvis leveres til den aftalt tid, selvom kunden har bestilt en akut-tid.
Hvis Kunden ikke opfylder ovenstående forpligtelser, kan Kunden risikere at betale et gebyr i henhold til FSDK’ gældende gebyrliste. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
Hvis FSDK ikke er i stand til at levere de aftalte ydelser som følge af forhold relateret til Kunden, kan FSDK uden at misligholde aftalen midlertidigt stoppe leveringen af Ydelser. Kunden skal herefter kontakte FSDK for at fastsætte et nyt leveringstidspunkt, eller Kunden skal betale et gebyr i henhold til FSDK’ altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
Inden leveringstidspunktet skal Kunden informere FSDK om andre eventuelle forhold, der kan vanskeliggøre eller forhindre levering af de aftalte Ydelser.
5.1. Det er muligt at tegne serviceaftaler og abonnement på udvalgte Ydelser hos FSDK.
5.2. Aftalegrundlag for gentagne ydelser tegnes skriftligt med FSDK.
5.3. Serviceaftaler og abonnementer indebærer inspektion samt en vækstkontrollerende skumbehandling på fliser, facader og tages overflader eller mekanisk rensning af tagrender mm.
5.4. Kunden kan vælge at tegne et månedligt serviceabonnement på FSDKs forskellige ydelser. Ydelser(ne) vil blive leveret, når hovedstol er realiseret via månedlig betaling. Kunden kan opsige serviceabonnement om løbende levering af ydelser jf. Forbrugeraftaleloven med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse. Eventuelt allerede indbetalt abonnement refunderes ikke, da omkostninger til at opretholde et løbende serviceberedskab dækkes af disse indbetalinger.
5.5. Hvis Kunden ønsker at opsige sin serviceaftale, kan denne afmeldes hvert år uden gebyr inden 1. januar. Hvis Kunden afmelder efter 1. januar, påføres der et administrationsgebyr. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
6.1. Kunden og FSDK har hver en fortrydelsesfrist på 14 dage fra bestillingsdato.
6.2. Hvis fortrydelsesfristen ønskes benyttet, skal dette ske skriftligt til FSDK på
kontakt@flisedan.dk.
6.3. Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis Kunden sender sin meddelelse om udøvelse af
fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
6.4. Hvis fortrydelsesretten udnyttes, refunderer FSDK alle betalinger modtaget fra kunden uden unødig forsinkelse, se dog pkt. 6.5. FSDK gennemfører en sådan tilbagebetaling gebyrfrit ved kontooverførsel.
6.5. Såfremt fortrydelsesretten benyttes efter Ydelsen er leveret eller i tilfælde af Ydelsen
indeholder individuelt opmålt rensning af fliser, træterrasser, facader eller rens af tagrender, refunderes arbejdslønnen ikke, kun prisen på resterende ydelser (algebehandling, imprægnering eller sandfejning). Kunden skal herefter også være opmærksom på dette, såfremt dele af beløbet er blevet anvendt til at opnå fradrag fra SKAT.
7.1. Alle ydelser forbundet med Årlige serviceaftaler eller Serviceabonnement og/eller Ydelsen skal rekvireres via FSDK eller en af FSDKs godkendte samarbejdspartnere. For ydelser, der ikke er omfattet af Kundens Serviceaftale eller af den aftalte ydelse, betaler Kunden særskilt vederlag. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
8.1. Serviceaftaler betales årligt forud, enten som del af en aftalt ydelse, som engangsbeløb eller som månedlige afdrag, medmindre andet er aftalt skriftligt mellem Parterne. Alle øvrige ydelser, herunder gebyrer, kan faktureres særskilt.
8.2. Serviceaftaler og Ydelser tillægges et miljøtillæg på 99 kr. inkl. moms pr. faktura. Ved månedlig forudbetaling opdeles gældende miljøtillæg i 12 lige store dele. FSDK håndterer kemiske produkter og skal overholde stigende krav fra Miljøstyrelsen ifm. bortskafning, Arbejdstilsynets regler om håndtering og Beredskabsstyrelsen retningslinjer for transport af produkter internt og gennem leverandører med stigende afgifter og gebyrer.
8.3. Kundens betalingsfrist fremgår på faktura og er 8 dage, medmindre andet er skriftligt aftalt. Hvis betalingen ikke er modtaget inden for den angivne frist, vil FSDK sende en betalingspåmindelse. Ved forsinket betaling forbeholder FSDK sig retten til at suspendere eller annullere fremtidige Ydelser, indtil betalingen er modtaget. Hvis betalingen fortsat stadig ikke modtages efter betalingspåmindelsen, forbeholder FSDK sig retten til at overdrage sagen til retslig inkasso, hvilket kan medføre yderligere omkostninger, såsom rykkergebyrer og inkassosalærer.
8.4. Ved udeblivelse eller forsinkelse af skyldig betaling, forbeholder FSDK sig ret til at opkræve gebyrer og beregne morarenter i overensstemmelse med renteloven.
8.5. FSDK tager forbehold for eventuelle trykfejl, beregningsfejl eller andre unøjagtigheder i de informationer, der er præsenteret i forbindelse med Ydelser og Produkter. I tilfælde af sådanne fejl forbeholder FSDK sig retten til at rette oplysningerne uden forudgående varsel. FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle konsekvenser af sådanne fejl samt forbeholder sig retten til at annullere eller ændre tilbud, priser eller andre forhold baseret på fejlagtige informationer.
9.1. FSDK er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler, med mindre andet fremgår nedenfor:
1) FSDK kan ikke garantere, at Kunden ved indgåelse af Aftalen får det kosmetiske resultat de eventuelt måtte have set på Hjemmesiden, på reklamer eller i brochurer.
2) FSDKs ansvar er begrænset til direkte tab og kan ikke overstige et beløb svarende til DKK 10.000,00 pr. skadebegivenhed, dog aldrig højere end det beløb, kunden har betalt for den pågældende ydelse. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke i tilfælde af grov uagtsomhed, forsæt eller ansvar efter ufravigelig lovgivning, herunder produktansvar og personskade.
3) FSDK kan ikke holdes ansvarlig i følgende tilfælde:
• Kundens driftstab, tidstab, avancetab eller andre indirekte tab i forbindelse med booking, udførsel eller levering af Ydelse
• Hvis bygningsmæssige ændringer eller ændringer i udendørsindretning og brug af rensede eller behandlede områder påvirker den leverede Ydelses resultat
• Fejl ved rensning af specialbelægninger eller fliser af ældre dato
• Skader på Kundens vandforsyning
• Forkert angivet alder på overflader ifm. højtryksrens eller algebehandling
• Ydelser leveret af andre end FSDK, herunder fejl, defekt eller mangler, som udleveres af Kunden. For eksempel forkerte behandlingsinstrukser- eller fejlagtige specifikationer på anlagte fliser, træterrasser eller andre bygningsdele der skal rengøres
10.1. FSDK er ikke ansvarlig for levering af ydelser i tilfælde af force majeure. Force majeure kan især foreligge ved ekstraordinære naturkræfter, samfundsfjendtlige handlinger, krige, terror, brande, hærværk, it- manipulation eller andre hændelser, som forårsager it-nedbrud, sammenbrud eller skade på vand- eller elanlæg, umulighed med hensyn til at opnå nødvendig arbejdskraft, maskiner, materialer eller underentreprenører og arbejdsstridigheder, herunder, men ikke begrænset til, strejker og lockouter. Arbejdsstridigheder anses for at være uden for partens kontrol, uanset at denne part selv er part i eller årsag til stridighederne. Force majeure foreligger også, hvis force majeure-forholdet medfører, at den pågældende part kun ved afholdelse af ganske uforholdsmæssige, økonomiske opofrelser kan opfylde sine forpligtelser. Kunden kan have krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen for levering af Ydelse for den evt. manglende serviceaftale i perioden, hvor hindringen består. Kunden giver da straks FSDK skriftlig meddelelse herom. Dog forbeholder FSDK sig retten til at annullere aftalegrundlag på baggrund af force majeure, hvilket skriftligt vil blive meddelt til Kunden.
Behandlingen af Kundens personoplysninger reguleres af FSDKs til enhver tid gældende
privatlivspolitik. Denne forefindes på FSDKs Hjemmeside www.flisedan.dk/privatlivspolitik
Denne privatlivspolitik redegør for, hvordan FSDK behandler og beskytter dine personoplysninger. FSDK behandler desuden dine data i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning, herunder Databeskyttelsesloven, Lov nr. 502 af 23. maj 2018 samt EU´s databeskyttelsesforordning, (EU) 2016/679 af 27. april 2016.
Behandling af oplysninger i FSDK
FSDK beder kun om oplysninger, som er nødvendige for at kunne indgå en købsaftale, at levere de produkter og ydelser som Kunden har bestilt samt at kunne kontakte Kunden vedrørende dennes ordre. Dette omfatter navn, adresse, telefonnummer, betalingsoplysninger, e-mailadresse, IP-adresse, CVR-nummer (for erhvervsdrivende) eller CPR-nummer (for private). Alle FSDK’ medarbejdere er omfattet af tavshedspligt. Derfor vil alle oplysninger som Kunden giver tilgang til blive behandlet fortroligt.
FSDK gør opmærksom på, at såfremt links til andre sider fremgår, er FSDK ikke ansvarlige for disse. Vi er ligeledes ikke ansvarlige for disse siders privatlivs- og cookiepolitik. FSDK henviser derfor til at læse de linkede hjemmesiders privatlivs- og cookiepolitik.
Videregivelse af oplysninger
FSDK udleverer ikke Kundens oplysninger til tredjepart uden samtykke, medmindre andet fremgår direkte ved lov eller dom.
Opbevaring af oplysninger
FSDK opbevarer oplysninger så længe, som det er nødvendigt for at opfylde den aftale, Parterne har indgået. FSDK kan dog opbevare oplysninger i kortere eller længere tid såfremt dette følger af lov.
Sikkerhed
FSDK opbevarer data så forsvarligt som muligt, idet FSDK løbende foretager de tekniske, fysiske og organisatoriske tiltag, der kræves for at sikre kundernes data.
FSDK bestræber sig på at beskytte personfortroligdata mod adgang fra uautoriserede personer, tab, destruktion, manipulation og anden tilgang, der ikke er autoriseret. Betalingsoplysninger behandles af godkendte udbydere, og behandles desuden krypteret. FSDK gennemgår og auditerer løbende sikkerhedsprocedurer, for at sikre vores kundernes oplysninger.
Behandling via web-tjenester
FSDK benytter i nogle tilfælde web- og cloud-baserede løsninger og/eller systemer. Når dine data sendes til eller fra FSDK, kan dine data blive sendt via servere uden for EU og EØS, f.eks. kan dine data blive ført til FSDK i Danmark via servere i USA.
Eksempler:
• du udfylder en formular på www.flisedan.dk
• du udfylder en formular i forbindelse med FSDK’ annoncering
• du oplyser persondata til en FSDK-partner
• når du udfylder en formular i et af vores nyhedsbreve
Kundens ret til indsigt og sletning
Når FSDK behandler personoplysninger har Kunden følgende rettigheder:
• Ret til at få indsigt i de oplysninger
• Ret til at få rettet eventuelt forkerte eller ufuldstændige oplysninger
• Ret til at få slettet dine oplysninger. Dog forbeholder FSDK sig retten til at beholde oplysningerne såfremt dette er pålagt ved lov. Desuden slettes data, når der ikke længere foreligger et formål med opbevaringen
• I nogle tilfælde har Kunden ret til at begrænse behandlingen af sine oplysninger, f.eks. hvis Kunden ikke mener, at oplysningerne er korrekte
• Ret til at gøre indsigelse mod nogle former for behandling f.eks. ift. markedsføring
• Ret til at gøre indsigelse mod automatisk behandling af oplysninger
• Hvis din anmodning om indsigt bliver afvist har du ret til at klage samt domstolskontrol
Hvis du ønsker at benytte dig af ovenstående rettigheder, skal du henvende dig til FSDK’s Kundeservice telefonisk eller skriftligt.
Klage
Såfremt du ønsker at klage over FSDKs’ håndtering af data, kan du kontakte Datatilsynet på emailadressen dt@datatilsynet.dk
Cookies
For at hjemmesiden fungerer optimalt og for at levere den bedste oplevelse, bruger vores
hjemmeside cookies.
12.1. Hvis Kunden væsentligt misligholder sine forpligtelser, er FSDK berettiget til at udføre en eller flere af følgende handlinger:
• Ophæve Aftalen
• Indstille levering af sine ydelser til Kunden
• Annullere fremtidige bestillinger lavet af Kunden
• Kræve ikke forfaldne ydelser betalt frem til det tidspunkt, hvor Kunden kunne have opsagt Serviceaftale
• Kræve erstatning for tab som følge af misligholdelsen
12.2. Som væsentlig misligholdelse anses blandt andet:
▪ manglende rettidig betaling
▪ manglende afhjælpning af forhold hos Kunden, der har givet anledning til gentagne forgæves kørsler eller lignende foranstaltninger, og som FSDK har anmodet Kunden om at afhjælpe
▪ Kundens fraflytning uden forudgående orientering af FSDK
13.1. FSDK kan til enhver tid ændre Vilkårene, herunder prisstrukturen, i følgende tilfælde: ved ændringer i udbud af Ydelser og Serviceaftaler, ved ændret lovgivning, regulering eller praksis til dækning af omkostninger forbundet med levering af ydelser i henhold til Aftalen, såsom afgifter og omkostninger, herunder udgifter til forbedret service, produktudvikling eller øgede administrationsomkostninger, herunder til personale og transportstigninger. Regulerede priser eller gebyrer eller øvrige væsentlige ændringer varsles på faktura, ved e-mail, eller meddelelse via e-boks eller tilsvarende platform. FSDK varsler sådanne ændringer med minimum 30 dage før ændringerne træder i kraft. Såfremt Kunden ikke ønsker at acceptere ændringer i prisstruktur, gebyrer, prisregulering eller eventuelle væsentlige ændringer, har Kunden ret til at opsige sit abonnement ved at rette henvendelse til FSDK herom inden for 30 dage fra modtagelsen af varslingsmeddelelsen. Kundens Serviceaftale vil i givet fald ophøre med udgangen af indeværende år og eventuelle nye priser eller ændringer vil ikke træde i kraft for Kunden.
13.2. Vederlag for Serviceaftalen, herunder gebyrer mv. prisreguleres ikke de første seks (6) måneder efter Aftalens indgåelse. Herefter kan der ske prisregulering en gang årligt med tillæg på op til 20%. I givet fald vil Kunden varsles herom i overensstemmelse med pkt. 13.1. De til enhver tid gældende Vilkår og Særvilkår er tilgængelige på FSDK Hjemmeside: www.flisedan.dk/vilkår
13.3. Ændringer i Aftalen mellem FSDK og Kunden skal være skriftlige. Kundens betaling efter vilkårsændringer anses for accept af ændringen. Ved modstrid mellem Vilkår og Særvilkår og andre skriftligt aftalte vilkår har anden skriftlig aftale forrang.
14.1. Serviceaftaler kan ikke overdrages af Kunden uden FSDK’ forudgående skriftlige
accept. En sådan accept kan betinges af betaling af et overdragelsesgebyr. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
15.1. Spørgsmål til Ydelse eller Serviceaftale kan rettes til Kundeservice på tlf. 32 26 88 99
mandag-torsdag ml. 08.00-16.00 og fredag ml. 08.00-15.30 eller e-mail:
kontakt@flisedan.dk
15.2. Hvis du som privatperson ønsker at reklamere over Ydelse eller leveringen heraf, kan
henvendelse rettes til Kundeservice på tlf. 32 26 88 99 mandag-torsdag ml. 08.00- 16.00
og fredag ml. 08.00-15.30 eller e-mail: kontakt@flisedan.dk. FSDK bestræber sig på at
løse eventuelle reklamationer hurtigt og effektivt.
15.3. Hvis Kunden ikke er tilfreds reklamationshåndtering, kan der rettes henvendelse til
Forbrugerklagenævnet, som er en uafhængig instans, der kan hjælpe med at finde en
løsning på klagen. Der kan findes information herom på www.forbrug.dk
15.4. Kunden skal hurtigst muligt kontakte FSDKs kundeservice på tlf. 32 26 88 99 mandagtorsdag ml. 08.00-16.00 og fredag ml. 08.00-15.30 eller e-mail: kontakt@flisedan.dk, hvis der er fejl eller uoverensstemmelser på fakturaen eller i forbindelse med betaling af faktura.
15.5. Der kan ligeledes rettes henvendelse til
Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk
Kunden har også mulighed for at benytte EU’s online klageportal: https://ec.europa.eu/consumers/odr, hvis du er bosat i EU.
16.1. Aftaleforholdet mellem Kunden og FSDK er underlagt dansk ret.
16.2. Parterne er enige om, at alle tvister skal forsøges løst i mindelighed. Såfremt dette ikke lykkes, skal enhver tvist der udspringer af Aftalen mellem Parterne indbringes for Retten i Hillerød.
17.1. Hvis Kunden har indsigelser til det udførte arbejde, skal der rettes kontakt til
Kundeservice på tlf. 32 26 88 99 mandag-torsdag ml. 08.00-16.00 og fredag ml. 08.00-
15.30 eller e-mail: kontakt@flisedan.dk senest 48 timer efter Ydelsen er udført. Jo
hurtigere FSDK får indsigelsen på opgaven indmeldt, jo hurtigere kan klagehåndtering
udføres. Se 15.2.
Opmåling
FSDK foretager opmålingen ved hjælp af satellitfotos og markerer det relevante område i oversigtsbillede. Det er vigtigt, at Kunden kontrollerer det markerede område for at sikre, at det FSDK har angivet er korrekt. Hvis der er ekstra arealer, der er forbundet med det markerede område, vil disse blive renset og faktureret baseret på den
oprindelige kvadratmeterpris.
Hvis det viser sig, at de faktiske kvadratmeter er betydeligt højere (+30 %) end først angivet i ordrebekræftelse, vil vores tekniker kontakte dig for at informere dig om ændring. Vi anbefaler, at Kunden er tilgængelig på telefonen, især hvis Kunden ikke er hjemme på den aftalte dato for udførelse.
Planlægning
Der aftales tid ved bestilling og accept af fliserens telefonisk med FSDK. Kunden adviseres pr. mail eller sms dagen før levering. Der tages forbehold for vejrlig til levering af Ydelser. Fliserensen består af flere ydelser; rens og skumbehandling, imprægnering og sandfejning (såfremt Kunden har valgt hel løsning). Frost og nedbør påvirker leveringstider.
Forbered venligst følgende
1. Der skal være adgang til parkering tæt på det relevante område. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår
2. Der skal være adgang uden at skabe et farligt arbejdsmiljø jf. Arbejdstilsynet for tekniker når denne skal tilgå området
3. Der skal være mulighed for adgang til vandforsyning enten ude eller inde indenfor 50 meter. FSDK har selv udstyr til at tilslutte de fleste vandforsyninger. Kunden skal kontakte FSDK hvis dette ikke er tilfældet
4. Vi anbefaler, at Kunden tjekker, at vandtryk er tilstrækkeligt. Hvis vandtrykket er under det beskrevne liter pr. minut i pkt. 4, bedes Kunden informere FSDK inden levering
5. Arealet skal være ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lignende. Disse genstande skal flyttes mindst 10 meter væk fra fliserne.
6. Området skal være ryddet for store mængder ukrudt, og græskanterne skal være skåret.
Særlige bestemmelse og erstatningsansvar – tillæg til pkt. 9 i Almindelige Vilkår
Utætheder og føring af slanger gennem bolig:
Hvis der ikke er et udendørs vandudtag, kan FSDK trække vand fra en indendørs vandforsyning, f.eks. fra vask eller bruser. Hvis pakningen i vandhanen er gammel, kan det medføre utætheder. Utætheder kan være svær at opdage med det samme, da de ofte er minimale, men det kan føre til dryp og skade på sigt. Det er derfor vigtigt, at Kunden selv er opmærksom på eventuelle dryp og stiller en bakke under, hvis vandet kan forårsage skade der hvor det lander. Hvis utætheden opdages under arbejdet, vil FSDK informere kunden og anbefale, at hanen tætnes. Hvis der skal trække slanger gennem huset, er det kundens ansvar at sørge for, at gulvet er afdækket og
beskyttet mod utætheder og ridser. FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle problemer med vandhanen eller skader på gulv efter rensning.
Udskridning af fliser:
Fliser kan over tid udvide sig eller rykkes ud af deres oprindelige position som følge af f.eks. kraftige regnskyl, rødder eller belastninger. Efter rensning kan fuger blive mere synlige, og eventuel udskridning af fliser kan forekomme. FSDK kan ikke holdes ansvarlig for udskridning i forbindelse og efter rensning.
Stoppet dræn eller kloak:
Under rensningen vil ukrudt og mos blive rykket løs, og en del af dette kan ende i kloakken. For de kunder, der har dræn eller kloakker, der let tilstoppes, skal dette oplyses på forhånd. FSDK er ikke ansvarlig for eventuelle problemer med dræn eller kloak som følge af rensningen.
Flisernes tilstand efter rensning:
Fliser har naturlige forskelle i porøsitet, som kan blive tydelige efter rensning. En mekanisk rensning beskadiger ikke fliser, dog kan ældre fliser kan vise tegn på frostsprængninger eller blive mere porøse efter rens. Dette vil være synligt efter rensningen og kan, hvis Kunden har anlagt fliseterrasse på forskellige tidspunkt (og anvendt forskellige flise-batches, selvom flisetypen er den samme) ses. FSDK er ikke ansvarlige for flisernes kosmetiske udtryk efter rensningen eller imprægneringen.
Farveforskelle:
Fliser, der er overdækkede, f.eks. under carporte eller shelters, vil have en anderledes overflade end fliser, der er udsat for vind og vejr. Det kan medføre synlige farveforskelle efter rensningen, hvor overdækkede fliser kan have en glattere overflade. FSDK kan ikke garantere for, at det er muligt at fjerne naturlige farveforskelle, der stammer fra flisernes alder, overflade eller eksponering for sollys, nedbør eller mos/algevækst. FSDK kan ligeledes ikke holdes ansvarlig for farveforskelle, misfarvning eller korrosion på tagrender, vindues- eller dørrammer samt andre bygningsdele, lyskilder eller dekoration efter endt behandling.
Kalkudtræk:
Kalkudfældning kan forekomme på fliser. Kalken vil normalt vaskes væk af nedbør. FSDK kan efter sandfejning, hvor fugerne er fyldt med sand eller grus ikke garantere, at der ikke fortsat kan forekomme kalkudfældninger.
Stakit og facader:
Efter rensning kan snavs og sandkorn sidde fast på stakit og facader. Selvom FSDK skyller grundigt af, kan snavs være synligt, specielt på mørke overflader. Regn vil efterfølgende hjælpe med at fjerne eventuelle rester. FSDK kan ikke garantere, at al snavs, mudder eller sandkorn er borttaget efter rensning.
Ukrudt og brede fuger:
Efter imprægnering anbefales det at fylde fugerne med sand, som hæmmer ukrudtsvækst. Dette er et tilvalg. FSDK kan ikke holdes ansvarlig for, at der ikke vokser ukrudt op mellem fugerne efter rensning, sandfejning eller algebehandling. Ved opmålingen eller ankomst bedes kunde informere FSDKs tekniker eller kundeservice om fugerne har en bredde på over 5 cm. mellem flisebelægningen. Såfremt dette er tilfældet og kunden har valgt en løsning indeholdende sandfejning, kan merpris forekomme. Dette oplyses i alle tilfælde til kunden, som derefter har mulighed for at fravælge sandfejning eller annullere ordre.
Indtrængende vand / vandskader:
FSDK påtager sig ikke ansvar for vandskader, som kan opstå under behandlingen. Det er kundens ansvar at sikre, at der ikke er utætheder omkring vinduer og døre, og at eventuelle utætte områder er beskyttet og afdækket mod vand og højtryksrens. Hvis der er videoovervågning, alarmdetektorer eller andre elektroniske enheder nær
arbejdsområdet, skal disse også beskyttes mod vandskader. FSDK tager de nødvendige forholdsregler for at undgå skader, men kan ikke holdes ansvarlig for vandskader som følge af rensning. Ligeledes er FSDK heller ikke ansvarlige for indtrængen af vand gennem vinduer mens afskylning pågår.
Specialbelægninger:
Fliser som ikke er lavet af beton, betragtes som specialbelægning. Visse typer specialfliser er mere udsatte for smuds, som kan trænge ind i flisen. Selvom FSDK kan rense og behandle overfladen, garanteres der ikke, at
smuds, der tidligere er trængt ind i flisen, kan fjernes. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår. Kunden er forpligtet til at informere FSDK om flisens komposition og materiale ved opstart af opgave, dette kunne eksempelvis være ved terrazzo belægning, teglfliser etc.
Forventningsafstemning
FSDK fjerner mos, flisepest og alger, men ikke:
● Græs mellem fugerne: Tekniker forsøger at fjerne størstedelen, men der kan ikke garanteres, at alt græs vil være fjernet efter endt rensning
● Sort lav: Sort lav kan være svært at fjerne, da det sætter sig i flisens porer. Algebehandling kan nedbryde det, men virkningstiden kan tage flere måneder.
● Kørespor i indkørsler: Kørespor kan være et resultat af varme dæk og asfalt fra bilen og kan kræve en specialbehandling. Hvis det er trængt dybt ind i flisen, kan det medføre misfarvning, der ikke kan fjernes.
● Oliepletter som har ligget på fliserne mere end 48 timer
Pool, fiskedamme og havebassiner:
Kunden har det fulde ansvar for at sikre tilstrækkelig afskærmning og afdækning af fiskedamme, swimmingpools og havebassiner. FSDK er ikke ansvarlig for skader på fiskedamme, pool liners eller bassiner som følge af utilsigtet kontakt med vores produkter eller højtryksrens. Kunden bør afdække disse områder og eventuelt flytte fisk til et midlertidigt akvarium.
Algebehandling over sø eller hav:
FSDK påtager sig ikke opgaver som f.eks. algebehandling og imprægnering på badebroer eller platforme, som er placeret over søer eller hav.
Vinduespudsning:
FSDK udfører ikke vinduesvask eller pudsning som standard, medmindre andet fremgår skriftligt i tilbud og ordrebekræftelse. Det anbefales at Kunden rengør vinduer med sprit 2-3 dage efter imprægneringen
Opmåling
FSDK foretager opmålingen ved hjælp af satellitfotos og markerer det relevante område i oversigtsbillede. Det er vigtigt, at Kunden kontrollerer det markerede område for at sikre, at det FSDK har angivet er korrekt. Hvis der er ekstra arealer, der er forbundet med det markerede område, vil disse blive renset og faktureret baseret på den
oprindelige kvadratmeterpris.
Hvis det viser sig, at de faktiske kvadratmeter er betydeligt højere (+30%) end først angivet i ordrebekræftelse, vil vores tekniker kontakte dig for at informere dig om ændring. Vi anbefaler, at Kunden er tilgængelig på telefonen, især hvis Kunden ikke er hjemme på den aftalte dato for udførelse.
Planlægning
Der aftales tid ved bestilling og accept af træterrasserens telefonisk med FSDK. Kunden adviseres pr. mail eller sms dagen før levering. Der tages forbehold for vejrlig til levering af Ydelser. Terrasserensen består af flere ydelser; rens og skumbehandling og imprægnering (såfremt Kunden har valgt hel løsning). Frost og nedbør påvirker leveringstider. Rensning af træterrasser udføres typisk mellem marts og oktober, da ellers vejret gør træet er for fugtigt til behandling.
Forbered venligst følgende
1. Der skal være adgang til parkering tæt på det relevante område. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår
2. Der skal være adgang uden at skabe et farligt arbejdsmiljø jf. Arbejdstilsynet for tekniker når denne skal tilgå området
3. Der skal være mulighed for adgang til vandforsyning enten ude eller inde indenfor 50 meter. FSDK har selv udstyr til at tilslutte de fleste vandforsyninger. Kunden skal kontakte FSDK hvis dette ikke er tilfældet
4. Vi anbefaler, at Kunden tjekker, at vandtryk er tilstrækkeligt. Hvis vandtrykket er under det beskrevne liter pr. minut i pkt. 4, bedes Kunden informere FSDK inden levering
5. Arealet skal være ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lignende. Disse genstande skal flyttes mindst 10 meter væk fra træterrassen.
6. Området skal være ryddet for store mængder ukrudt, og græskanterne skal være skåret.
Særlige bestemmelse og erstatningsansvar – tillæg til pkt. 9 i Almindelige Vilkår
Utætheder og føring af slanger gennem bolig:
Hvis der ikke er et udendørs vandudtag, kan FSDK trække vand fra en indendørs vandforsyning, f.eks. fra vask eller bruser. Hvis pakningen i vandhanen er gammel, kan det medføre utætheder. Utætheder kan være svær at opdage med det samme, da de ofte er minimale, men det kan føre til dryp og skade på sigt. Det er derfor vigtigt, at Kunden selv er opmærksom på eventuelle dryp og stiller en bakke under, hvis vandet kan forårsage skade der hvor det lander. Hvis utætheden opdages under arbejdet, vil FSDK informere kunden og anbefale, at hanen tætnes. Hvis der skal trække slanger gennem huset, er det kundens ansvar at sørge for, at gulvet er afdækket og
beskyttet mod utætheder og ridser. FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle problemer med vandhanen eller skader på gulv efter rensning.
Træterrassens tilstand efter rensning:
Det præciseres, at en rensning af træterrassen ikke kan sammenlignes med en afslibning af træet. Ved slibning fjernes materiale fra træet, hvilket kan give et dybere og jævnere resultat, mens en rensning kun behandler træets overflade. FSDK kan derfor ikke garantere, at træet vil fremstå helt ensartet efter rensningen.
Farveforskelle:
Træ er et levende materiale, der ændrer sig over tid. Det vil typisk mørne og blive blødere, samtidig med at overfladen ændrer farve. Hvor langt disse ændringer går ned i træet, afhænger af eksponeringen for vejret. Derfor vil der ofte være synlige farveforskelle og variationer i træets overflade, især mellem områder under udhæng og
dem, der står mere udsat for vejrfaktorer. FSDK kan derfor ikke garantere, at træet vil få sin oprindelige farve tilbage efter rensningen. Hvis træet stadig har et mørkt, gråt eller hvidt slør på overfladen efter rensning, kan det blive nødvendigt at slibe træet for at opnå et mere ensartet udseende. FSDK kompenserer ikke for omkostninger
til slibning fordi Kunden kosmetisk ikke er tilfreds med terrassens udtryk. FSDK kan ligeledes ikke holdes ansvarlig for farveforskelle, misfarvning eller korrosion på tagrender, vindues- eller dørrammer samt andre bygningsdele, lyskilder eller dekoration efter endt behandling.
Olie og vedligeholdelse:
Olien, der tidligere er påført træet, suges ind i træets overflade, og effekten vil variere afhængigt af, hvor ofte træet er blevet vedligeholdt, og hvor meget olie som træet har absorberet. Ved besigtigelse af træet kan FSDK kun vurdere overfladens tilstand og kan ikke vurdere, hvad der ligger under den olierede overflade af alger, svamp og snavs.
Træet rejser sig:
En rensning af træterrassen kan få træet til at hæve sig, men effekten vil være minimal, især hvis træet er hårdt og velbevaret. I hvilken grad træet rejser sig afhænger af træsorten (hårdt eller blødt træ) og træets alder. FSDK indestår ikke for omkostninger til slibning eller om-rens fordi Kunden kosmetisk ikke er tilfreds med terrassens udtryk efter rensning.
Stoppet dræn eller kloak:
Under rensningen vil ukrudt og mos blive rykket løs, og en del af dette kan ende i kloakken. For de kunder, der har dræn eller kloakker, der let tilstoppes, skal dette oplyses på forhånd. FSDK er ikke ansvarlig for eventuelle problemer med dræn eller kloak som følge af rensningen.
Stakit og facader:
Efter rensning kan snavs og sandkorn sidde fast på stakit og facader. Selvom FSDK skyller grundigt af, kan snavs være synligt, specielt på mørke overflader. Regn vil efterfølgende hjælpe med at fjerne eventuelle rester. FSDK kan ikke garantere, at al snavs, mudder eller sandkorn er borttaget efter rensning.
Indtrængende vand/vandskader:
FSDK påtager sig ikke ansvar for vandskader, som kan opstå under behandlingen. Det er kundens ansvar at sikre, at der ikke er utætheder omkring vinduer og døre, og at eventuelle utætte områder er beskyttet og afdækket mod vand og højtryksrens. Hvis der er videoovervågning, alarmdetektorer eller andre elektroniske enheder nær arbejdsområdet, skal disse også beskyttes mod vandskader. FSDK tager de nødvendige forholdsregler for at undgå skader, men kan ikke holdes ansvarlig for vandskader som følge af rensning. Ligeledes er FSDK heller ikke ansvarlige for indtrængen af vand gennem vinduer mens afskylning pågår.
Specialbelægninger:
Blødt, malet, olieret træ samt visse træsorter, betragtes som specialbelægninger. Selvom FSDK kan rense og behandle overfladen med lavt bar-tryk, garanteres det ikke, at resultat bliver ensartet. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår.
Forventningsafstemning:
FSDK fjerner mos og alger, men ikke:
● Græs mellem terrassebrædder
● Svampeangreb og mug i træet, disse kan dog forsøges fjernet med gentagne desinfiktionsbehandlinger for en merpris,
Pool, fiskedamme og havebassiner:
Kunden har det fulde ansvar for at sikre tilstrækkelig afskærmning og afdækning af fiskedamme, swimmingpools og havebassiner. FSDK er ikke ansvarlig for skader på fiskedamme, pool liners eller bassiner som følge af utilsigtet kontakt med vores produkter eller højtryksrens. Kunden bør afdække disse områder og eventuelt flytte fisk til et midlertidigt akvarium.
Algebehandling over sø eller hav:
FSDK påtager sig ikke opgaver som f.eks. algebehandling og imprægnering på badebroer eller platforme, som er placeret over søer eller hav.
Vinduespudsning
FSDK udfører ikke vinduesvask eller pudsning som standard, medmindre andet fremgår skriftligt i tilbud og ordrebekræftelse. Det anbefales at Kunden rengør vinduer med sprit 2-3 dage efter imprægneringen.
Opmåling
FSDK foretager opmålingen ved hjælp af satellitfotos og markerer det relevante område i oversigtsbillede. Det er vigtigt, at Kunden kontrollerer det markerede område for at sikre, at det FSDK er korrekt. Hvis der er ekstra arealer, der er forbundet med det markerede område, vil disse blive renset og faktureret baseret på den oprindelige kvadratmeterpris.
Hvis det viser sig, at de faktiske kvadratmetre er betydeligt højere (+30 %) end først angivet i ordrebekræftelse, vil vores tekniker kontakte dig for at informere dig om ændring. Vi anbefaler, at Kunden er tilgængelig på telefonen, især hvis Kunden ikke er hjemme på den aftalte dato for udførelse.
Planlægning
Kunden adviseres pr. mail eller sms dagen før levering. Der tages forbehold for vejrlig til levering af Ydelser.
Tagbehandling består af en ydelse. Ekstrem varme, vind på over 6 m/s og nedbør påvirker leveringstider.
Forbered venligst følgende
1. Der skal være adgang til parkering tæt på det relevante område. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår
2. Der skal være adgang uden at skabe et farligt arbejdsmiljø jf. Arbejdstilsynet for tekniker når denne skal tilgå området
3. Der skal være mulighed for adgang til vandforsyning enten ude eller inde indenfor 50 meter. FSDK har selv udstyr til at tilslutte de fleste vandforsyninger. Kunden skal kontakte FSDK hvis dette ikke er tilfældet
4. Vi anbefaler, at Kunden tjekker, at vandtryk er tilstrækkeligt. Hvis vandtrykket er under det beskrevne liter pr. minut i pkt. 4, bedes Kunden informere FSDK inden levering
5. Arealet skal være ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lignende. Disse genstande skal flyttes mindst 5 meter væk fra tagrender og facaden
6. Buske, træer, blomster mm. skal være afdækket af Kunden, både under behandlingen og må fjernes 2 timer efter behandling. Afdækning, medmindre det fremgår særskilt i tilbud og ordrebekræftelse er ikke indeholdt og skader som opstår heraf, kan FSDK ikke holdes ansvarlige for.
7. Der skal være adgang til taget fra begge sider.
8. Regnvandstønder frakobles inden behandlingen af tag og må først tilkobles igen efter 2 dage med regn
9. Alle vinduer skal være lukket.
10. Maksimal taghøjde (kan afhænge af vinkel på tagryg) er 12 meter.
Særlige bestemmelse og erstatningsansvar – tillæg til pkt. 9 i Almindelige Vilkår
Utætheder og føring af slanger gennem bolig:
Hvis der ikke er et udendørs vandudtag, kan FSDK trække vand fra en indendørs vandforsyning, f.eks. fra vask eller bruser. Hvis pakningen i vandhanen er gammel, kan det medføre utætheder. Utætheder kan være svær at opdage med det samme, da de ofte er minimale, men det kan føre til dryp og skade på sigt. Det er derfor vigtigt, at Kunden selv er opmærksom på eventuelle dryp og stiller en bakke under, hvis vandet kan forårsage skade der hvor det lander. Hvis utætheden opdages under arbejdet, vil FSDK informere kunden og anbefale, at hanen tætnes. Hvis der skal trække slanger gennem huset, er det kundens ansvar at sørge for, at gulvet er afdækket og beskyttet mod utætheder og ridser. FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle problemer med vandhanen eller skader på gulv efter rensning.
Stoppet dræn eller kloak:
Under behandlingen kan mos og snavs løsrive sig og lægge sig i tagrenderne, og en del af dette, kan efter tid ende i kloakken. For de kunder, der har dræn eller kloakker, der let tilstoppes, skal dette oplyses på forhånd. FSDK er ikke ansvarlig for eventuelle problemer med dræn eller kloak som følge af behandlingen.
Afpropning af tagrender ved algebehandling af tag:
FSDK opsuger overskydende væske fra algebehandlingen af taget. Inden opgavens start, proppes alle nedløb til, så væsken ikke løber i kloakken. FSDK indestår bortskaffelsen af restproduktet, som opsamles i beholdere hos Kunden.
Tagets tilstand efter behandling:
Alt afhængig af tagets tilstand, alder og eksponering, kan Kunden opleve at taget skal have flere behandlinger før der opnås en væsentlig forbedring. FSDK er ikke ansvarlige for tagets eller facadens kosmetiske udtryk efter behandlingen.
Utætheder:
I få tilfælde, hvis taget er meget gammelt eller meget eksponeret overfor mosangrab, kan mosfjernelsen via algemidlet gøre at nogle tagsten risikerer at blive løse, fordi mos eller græs som har vokset på taget i lang tid, har
fastholdt tagstenene eller har fæstnet overlapninger i tagpappet. Dette kan FSDK ikke holdes ansvarlige for.
Indtrængende vand/vandskader:
FSDK påtager sig ikke ansvar for vandskader, som kan opstå under behandlingen. Det er kundens ansvar at sikre, at der ikke er utætheder omkring vinduer og døre, og at eventuelle utætte områder er beskyttet og afdækket mod vand og højtryksrens. Hvis der er videoovervågning, alarmdetektorer eller andre elektroniske enheder nær arbejdsområdet, skal disse også beskyttes mod vandskader. FSDK tager de nødvendige forholdsregler for at undgå skader, men kan ikke holdes ansvarlig for vandskader som følge af behandlingen.
Specialbelægninger:
Tage som ikke har tagpap eller tagsten, betragtes som specialbelægning. Facader, som ikke er lavet af beton, betragtes som specialbelægning. Kunden har en forpligtigelse til at informere FSDK om taget eller facadens materiale inden der påføres kemi på området. Visse typer facadematerialer er mere udsatte for smuds, som kan trænge ind i elementet. Selvom FSDK kan algebehandle overfladen, garanteres der ikke, at smuds, der tidligere er trængt dybere ind i facaden, kan fjernes. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår.
Farveforskelle:
Der kan i forbindelse med algebehandling af tag opstå farveforskelle i form af ’løbere’ på Kundens tagrender, vindues- eller dørrammer efter endt behandling. Hvis Kunden har specialproducerede tagrender af andet materiale end plastik, er Kunden forpligtiget til at gøre FSDK opmærksom på dette inden påføring af kemi på tagryggen. I dette tilfælde er det vigtigt at Kunden er hjemme, da det anbefales at tagrenderne eller andre specialoverflader bliver tørret af efter endt behandling. FSDK kan ikke holdes ansvarlig for farveforskelle, misfarvning eller korrosion på tagrender, vindues- eller dørrammer samt andre bygningsdele, lyskilder eller dekoration efter endt behandling.
Forventningsafstemning:
FSDK tagbehandling regulerer vækst af alger og mos på taget, men fjerner ikke nødvendigvis:
● Alle alger, lav og mos: Forskellige typer alger, lag og mos som har siddet på tagryggen i mange år, kan være svære at fjerne, da det sætter sig i tagpappets eller tagstenenes porer. Algebehandling kan nedbryde det, men virkningstiden kan tage flere måneder. Det aktive algebehandlingsmiddel skal virke i en længere periode, før Kunden ser resultatet af behandlingen, typisk 8-10 måneder. Det anbefales generelt at taget for at være algefri modtager 1-2 behandlinger pr. år for et tilfredsstillende kosmetisk resultat.
Pool, fiskedamme og havebassiner:
Kunden har det fulde ansvar for at sikre tilstrækkelig afskærmning og afdækning af fiskedamme, swimmingpools og havebassiner som er 10 meter fra taget. Kunden bør afdække disse områder og eventuelt flytte fisk til et midlertidigt akvarium inden påførsel af tagbehandling.
Opmåling
Indtrængende vand / vandskader:
FSDK påtager sig ikke ansvar for vandskader, som kan opstå under behandlingen. Det er kundens ansvar at sikre, at der ikke er utætheder omkring vinduer og døre, og at eventuelle utætte områder er beskyttet og afdækket mod vand og højtryksrens. Hvis der er videoovervågning, alarmdetektorer eller andre elektroniske enheder nær arbejdsområdet, skal disse også beskyttes mod vandskader. FSDK tager de nødvendige forholdsregler for at undgå skader, men kan ikke holdes ansvarlig for vandskader som følge af rensning. Ligeledes er FSDK heller ikke ansvarlige for indtrængen af vand gennem vinduer mens afskylning eller rensning pågår.
Hvis det viser sig, at de faktiske kvadratmeter er betydeligt højere (+30 %) end først angivet i ordrebekræftelse, vil vores tekniker kontakte dig for at informere dig om ændring. Vi anbefaler, at Kunden er tilgængelig på telefonen, især hvis Kunden ikke er hjemme på den aftalte dato for udførelse.
Planlægning
Der aftales tid ved bestilling og accept af facaderens telefonisk med FSDK. Kunden adviseres pr. mail eller sms dagen før levering. Der tages forbehold for vejrlig til levering af Ydelser. Facaderensen består af flere ydelser; rens og skumbehandling og imprægnering (såfremt Kunden har valgt hel løsning). Frost og kraftig nedbør påvirker leveringstider.
Forbered venligst følgende
1. Der skal være adgang til parkering tæt på det relevante område. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår.
2. Der skal være adgang uden at skabe et farligt arbejdsmiljø jf. Arbejdstilsynet for tekniker når denne skal tilgå området
3. Der skal være mulighed for adgang til vandforsyning enten ude eller inde indenfor 50 meter. FSDK har selv udstyr til at tilslutte de fleste vandforsyninger. Kunden skal kontakte FSDK hvis dette ikke er tilfældet
4. Vi anbefaler, at Kunden tjekker, at vandtryk er tilstrækkeligt. Hvis vandtrykket er under det beskrevne liter pr. minut i pkt. 4, bedes Kunden informere FSDK inden levering
5. Arealet skal være ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lignende. Disse genstande skal flyttes mindst 10 meter væk fra facaderne.
6. Buske, træer, blomster mm. skal være afdækket af Kunden, både under rens, desinfektion og imprægnering. Afdækning, medmindre det fremgår særskilt i tilbud og ordrebekræftelse er ikke indeholdt og skader som opstår heraf, kan FSDK ikke holdes ansvarlige for.
Særlige bestemmelse og erstatningsansvar – tillæg til pkt. 9 i Almindelige Vilkår
Utætheder og føring af slanger gennem bolig:
Hvis der ikke er et udendørs vandudtag, kan FSDK trække vand fra en indendørs vandforsyning, f.eks. fra vask eller bruser. Hvis pakningen i vandhanen er gammel, kan det medføre utætheder. Utætheder kan være svær at opdage med det samme, da de ofte er minimale, men det kan føre til dryp og skade på sigt. Det er derfor vigtigt, at Kunden selv er opmærksom på eventuelle dryp og stiller en bakke under, hvis vandet kan forårsage skade der hvor det lander. Hvis utætheden opdages under arbejdet, vil FSDK informere kunden og anbefale, at hanen tætnes. Hvis der skal trække slanger gennem huset, er det kundens ansvar at sørge for, at gulvet er afdækket og beskyttet mod utætheder og ridser. FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle problemer med vandhanen eller skader på gulv efter rensning.
Stoppet dræn eller kloak:
Under rensningen vil skidt og snavs blive rykket løs fra facaden, og en del af dette kan ende i kloakken. For de kunder, der har dræn eller kloakker, der let tilstoppes, skal dette oplyses på forhånd. FSDK er ikke ansvarlig for eventuelle problemer med dræn eller kloak som følge af rensningen.
Facadens tilstand efter rensning:
Facadesten har naturlige forskelle i porøsitet, som kan blive tydelige efter rensning. En mekanisk rensning beskadiger ikke facaden, dog kan ældre facader og overflader vise tegn på frostsprængninger eller blive mere
porøse efter rens. Dette vil være synligt efter rensningen og kan, hvis Kunden har bygget facadeelementer på forskellige tidspunkt (og anvendt forskelligt materiale eller facadesten fra forskellige batches, selvom sten- eller trætypen er den samme) ses. Facaden afskylles efter afrensning, og eventuel løsnet puds eller frostsprængninger kan blive mere synlige eller resultere i afskalning under skylningen. FSDK er ikke ansvarlige for facadens kosmetiske udtryk efter rensningen eller imprægneringen.
Farveforskelle:
Efter afrensning af facaden kan der i nogle tilfælde opstå farveforskelle og afskalning af maling, som skyldes almindeligt slid. Dette kan ikke påregnes som FSDK’ ansvar. FSDK kan ligeledes ikke holdes ansvarlig for farveforskelle, misfarvning eller korrosion på tagrender, vindues- eller dørrammer samt andre bygningsdele, lyskilder eller dekoration efter endt behandling.
Vinduespudsning:
FSDK udfører ikke vinduesvask eller pudsning som standard, medmindre andet fremgår skriftligt i tilbud og ordrebekræftelse. Det anbefales at Kunden rengør vinduer med sprit 2-3 dage efter imprægneringen.
Stakit, hegn, sokkel eller andre bygningsdele:
Efter rensning kan snavs og sandkorn sidde fast på stakit, hegn, sokkel og andre bygningsdele. Selvom FSDK skyller grundigt af, kan snavs være synligt, specielt på mørke overflader. Regn vil efterfølgende hjælpe med at fjerne eventuelle rester. FSDK kan ikke garantere, at al snavs, mudder eller sandkorn er borttaget efter rensning.
Kalkudtræk:
Kalkudtræk kan forekomme på nye facader og områder, som ikke har været udsat for regn. Dette kan ikke fjernes med imprægnering og er en naturlig proces. FSDK kan ikke holdes ansvarlig for kosmetiske ændringer fra kalkudtræk.
Indtrængende vand/vandskader:
FSDK påtager sig ikke ansvar for vandskader, som kan opstå under behandlingen. Det er kundens ansvar at sikre, at der ikke er utætheder omkring vinduer og døre, og at eventuelle utætte områder er beskyttet og afdækket mod vand og højtryksrens. Hvis der er videoovervågning, alarmdetektorer eller andre elektroniske enheder nær
arbejdsområdet, skal disse også beskyttes mod vandskader. FSDK tager de nødvendige forholdsregler for at undgå skader, men kan ikke holdes ansvarlig for vandskader som følge af rensning.
Specialbelægninger:
Facader, som ikke er lavet af beton, betragtes som specialbelægning. Visse typer facadematerialer er mere udsatte for smuds, som kan trænge ind i elementet. Selvom FSDK kan rense og behandle overfladen, garanteres der ikke, at smuds, der tidligere er trængt dybere ind i facaden, kan fjernes. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår.
Forventningsafstemning:
FSDK fjerner mos, skimmelsvamp og visse typer alger fra facaden, men ikke:
● Røde alger: Røde kan være svært at fjerne, da det sætter sig i facadens porer. Algebehandling kan nedbryde det, men virkningstiden kan tage flere måneder
● Oliepletter som har siddet på facaden i mere end 48 timer
Pool, fiskedamme og havebassiner:
Kunden har det fulde ansvar for at sikre tilstrækkelig afskærmning og afdækning af fiskedamme, swimmingpools og havebassiner. FSDK er ikke ansvarlig for skader på fiskedamme, pool liners eller bassiner som følge af utilsigtet kontakt med vores produkter eller højtryksrens. Kunden bør afdække disse områder og eventuelt flytte fisk til et midlertidigt akvarium.
Opmåling
FSDK foretager opmålingen ved hjælp af satellitfotos og markerer det relevante område i oversigtsbillede. Det er vigtigt, at Kunden kontrollerer det markerede område for at sikre, at det FSDK har angivet er korrekt. Hvis der er ekstra arealer, der er forbundet med det markerede område, vil disse blive renset og faktureret baseret på den
oprindelige kvadratmeterpris.
Hvis det viser sig, at de faktiske kvadratmeter er betydeligt højere (+30 %) end først angivet i ordrebekræftelse, vil vores tekniker kontakte dig for at informere dig om ændring. Vi anbefaler, at Kunden er tilgængelig på telefonen, især hvis Kunden ikke er hjemme på den aftalte dato for udførelse.
Planlægning
Kunden adviseres pr. mail eller sms dagen før levering. Der tages forbehold for vejrlig til levering af Ydelser. Tagrenderens består af en ydelse. Frost og kraftig nedbør kan påvirke leveringstider.
Forbered venligst følgende
1. Der skal være adgang til parkering tæt på det relevante område. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår
2. Der skal være adgang uden at skabe et farligt arbejdsmiljø jf. Arbejdstilsynet for tekniker når denne skal tilgå området. Hvis der er tagrender på begge sider af huset, skal tekniker have adgang hertil.
3. Der skal være mulighed for adgang til stikkontakt med jordafbryder med 230V enten ude eller inde. Kundens ampere kapacitet skal være i stand til at håndtere tilslutning af 3x1000W i kortere periode. Dette kan Kunden sikre ved at bruge kvalitetskomponenter, professionelle elektrikere, regelmæssig vedligeholdelse, installering af jordafbrydere. Hvis Kunden ikke tilsikre ovenstående kan kortslutning forekomme. FSDK kan ikke holdes ansvarlig for kortslutninger og tab heraf, hverken omkostninger til elektriker eller indirekte tab ift. optøning af frosne produkter, manglende opladning af elbil etc.
4. Vi anbefaler, at Kunden ved hjælp af elnet udbyder eller elektriker om tilslutningen er mulig. Hvis dette ikke er tilfældet, bedes du informere FSDK inden rensningen, så der kan medbringes en generator. Se merpris i altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
5. Arealet skal være ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lignende. Disse genstande skal flyttes mindst 5 meter væk fra tagrenderne
6. FSDK skal have mulighed for at bortskaffe affaldet fra tagrenderne i haven, enten i en anvist kompostbunke eller i en haveaffaldscontainer. Alternativt skal Kunden selv sørge for bortskaffelse af affaldet, som der placeres i affaldssække på matriklen.
Særlige bestemmelse og erstatningsansvar – tillæg til pkt. 9 i Almindelige Vilkår
Tagrendens tilstand efter rensning:
Det præciseres, at der er forskel på en manuel og mekanisk rensning af tagrenden. FSDK udfører primært mekanisk rensning af tagrender hos Kunden. Jf. Arbejdstilsynets regler for arbejde på stiger, er det der for kun muligt at rense tagrender, som teknikeren ikke kan nå mekanisk. Ved hjælp af kamera, forsøger tekniker at rense tagrenden så ren som muligt, men tekniker har ikke mulighed for at arbejde over 5 meter på stige, målt fra
underlaget til det trin denne står på. Dette er typisk gældende for 1,5 plans- og 2 plans huse. FSDK kan derfor ikke holdes ansvarlig for snavs som har samlet sig i områder, hvor tekniker ikke kan nå op på stige.
Særlige forhold:
Er der roddannelse, græsbegroning, fuglereder, net i tagrenden eller andre forhold, der kræver fjernelse med håndkraft, vil dette blive faktureret kunden. Manuel fjernelse kan kun udføres i maks. 5 meters højde, målt fra underlaget til det trin teknikeren står på. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
Ufremkommelige tagrender:
Rensning af skotrender, tagrender over udestuer eller lignende, der kræver, at tekniker fysisk skal op på taget, vil ikke blive udført.
Maksimal højde til tagrenderne:
Tagrender i en højde over 8 meter kan ikke renses, medmindre andet er skriftligt aftalt og forbundet med arbejde fra en lift (dette gives der særskilt pris på i tilbudsøjemed). For nedløbsrør gælder en maksimal højde på 5 meter.
Net i tagrenden:
Er der net i tagrenden, vil dette blive fjernet for at kunne udføre rensningen af tagrenderne. Nettet vil ikke blive monteret igen, og FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle skader på nettet. Hvis der forefindes net i tagrenden, som er tidskrævende at fjerne, bliver denne merpris faktureret Kunden. Se altid gældende prisblad på www.flisedan.dk/handelsbetingelser
Nedløbsrør:
Rensning af nedløbsrør kan bestilles hos FSDK. Nedløbsrør renses med højtryk eller støvsuger. I særlige tilfælde kan nedløbsrørene kræve afmontering. FSDK dækker ikke skader i forbindelse med afmontering eller rensning af nedløbsrør.
Sandfangsbrønde:
Rensning af sandfangsbrønde kan bestilles hos FSDK. Hvis Kunden har tilkøbt rensning af sandfangsbrønde, oprenses kun brøndene langs huset. Utilgængelige brønde samt brønde i haven renses ikke.
Forventningsafstemning
FSDK renser dine tagrender mekanisk, men garanterer ikke:
● Tagrenderne ikke bliver fyldt op igen
● Reparation af dine tagrender (hvis de er gået til pga. alderdom og mangelfuld vedligeholdelse tidligere)
Pool, fiskedamme og havebassiner:
Kunden har det fulde ansvar for at sikre tilstrækkelig afskærmning og afdækning af fiskedamme, swimmingpools og havebassiner. FSDK er ikke ansvarlig for nedfald af snavs eller skrald fra tagrenderne i fiskedamme, swimmingpools eller bassiner.
Opmåling
FSDK foretager opmålingen ved hjælp af satellitfotos og markerer det relevante område i oversigtsbillede. Det er vigtigt, at Kunden kontrollerer det markerede område for at sikre, at det FSDK har angivet er korrekt. Hvis der er ekstra arealer, der er forbundet med det markerede område, vil disse blive renset og faktureret baseret på den
oprindelige kvadratmeterpris.
Hvis det viser sig, at de faktiske kvadratmeter er betydeligt højere (+30 %) end først angivet i ordrebekræftelse, vil vores tekniker kontakte dig for at informere dig om ændring. Vi anbefaler, at Kunden er tilgængelig på telefonen, især hvis Kunden ikke er hjemme på den aftalte dato for udførelse.
Planlægning
Kunden adviseres pr. mail eller sms dagen før levering. Der tages forbehold for vejrlig til levering af Ydelser. Service består af en ydelse. Frost og kraftig nedbør påvirker leveringstider.
Forbered venligst følgende
1. Der skal være adgang til parkering tæt på det relevante område. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår
2. Der skal være adgang uden at skabe et farligt arbejdsmiljø jf. Arbejdstilsynet for tekniker når denne skal tilgå området
3. Der skal være mulighed for adgang til vandforsyning enten ude eller inde indenfor 50 meter. FSDK har selv udstyr til at tilslutte de fleste vandforsyninger. Kunden skal kontakte FSDK hvis dette ikke er tilfældet
4. Vi anbefaler, at Kunden tjekker, at vandtryk er tilstrækkeligt. Hvis vandtrykket er under det beskrevne liter pr. minut i pkt. 4, bedes Kunden informere FSDK inden levering
5. Arealet skal være ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lignende minimum 2 timer efter behandlingen. Disse genstande skal flyttes mindst 10 meter væk fra flise- eller træterrasse der skal behandles
6. Buske, træer, blomster mm. skal være afdækket af Kunden, både under behandlingen og må fjernes 2 timer efter behandling. Afdækning, medmindre det fremgår særskilt i tilbud og ordrebekræftelse er ikke indeholdt og skader som opstår heraf, kan FSDK ikke holdes ansvarlige for.
7. Alle vinduer skal være lukket.
Utætheder og føring af slanger gennem bolig:
Hvis der ikke er et udendørs vandudtag, kan FSDK trække vand fra en indendørs vandforsyning, f.eks. fra vask eller bruser. Hvis pakningen i vandhanen er gammel, kan det medføre utætheder. Utætheder kan være svær at opdage med det samme, da de ofte er minimale, men det kan føre til dryp og skade på sigt. Det er derfor vigtigt, at Kunden selv er opmærksom på eventuelle dryp og stiller en bakke under, hvis vandet kan forårsage skade der hvor det lander. Hvis utætheden opdages under arbejdet, vil FSDK informere kunden og anbefale, at hanen tætnes. Hvis der skal trække slanger gennem huset, er det kundens ansvar at sørge for, at gulvet er afdækket og beskyttet mod utætheder og ridser. FSDK påtager sig ikke ansvar for eventuelle problemer med vandhanen eller skader på gulv efter rensning.
Flise- eller træterrassens tilstand efter behandling:
Alt afhængig af fliserne/træets tilstand, alder og eksponering, kan Kunden opleve at fliserne/træets skal have flere behandlinger før der opnås en væsentlig forbedring, hvis fliserne/træets udelukkende har fået skumbehandling og ikke rensning. FSDK er
ikke ansvarlige for flisernes/træets kosmetiske udtryk efter behandlingen.
Farveforskelle:
Fliser, der er overdækkede, f.eks. under carporte eller shelters, vil have en anderledes overflade end fliser, der er udsat for vind og vejr. Det kan medføre synlige farveforskelle efter skumbehandlingen, hvor overdækkede fliser kan have en glattere overflade. FSDK kan ikke garantere for at fjerne naturlige farveforskelle, der stammer fra flisernes alder, overflade eller eksponering for sollys, nedbør eller mos/algevækst. FSDK kan ligeledes ikke holdes ansvarlig for farveforskelle, misfarvning efter endt behandling.
Ukrudt:
FSDK kan ikke holdes ansvarlig for at der ikke vokser ukrudt op mellem fugerne efter behandlingen.
Specialbelægninger:
Fliser som ikke er lavet af beton, betragtes som specialbelægning. Visse typer specialfliser er mere udsatte for smuds, som kan trænge ind i flisen. Selvom FSDK kan rense og behandle overfladen, garanteres der ikke, at smuds, der tidligere er trængt ind i flisen, kan fjernes. Se pkt. 4 i Almindelige Vilkår. Kunden er forpligtet til at informere FSDK om flisens komposition og materiale ved opstart af opgave, dette kunne eksempelvis være ved terrazzo belægning, teglfliser etc.
Forventningsafstemning:
FSDK reducerer mos, flisepest og algevækst, men ikke:
● Græs mellem fugerne bliver ikke fjernet ved behandlingen
● Sort lav: Sort lav kan være svært at fjerne, da det sætter sig i flisens porer. Algebehandling kan nedbryde det, men virkningstiden kan tage flere måneder
● Kørespor i indkørsler: Kørespor kan være et resultat af varme dæk og asfalt fra bilen og kan kræve en specialbehandling. Hvis det er dybt indtrængt i flisen, kan det medføre misfarvning, der ikke med denne type behandling kan fjernes
● Oliepletter som har ligget på fliserne mere end 48 timer
Pool, fiskedamme og havebassiner:
Kunden har det fulde ansvar for at sikre tilstrækkelig afskærmning og afdækning af fiskedamme, swimmingpools og havebassiner. FSDK er ikke ansvarlig for skader på fiskedamme, pool liners eller bassiner som følge af utilsigtet kontakt med vores produkter eller højtryksrens. Kunden bør afdække disse områder og eventuelt flytte fisk til et midlertidigt akvarium.
Ifm. planlagt aftale på enten serviceaftale eller levering af engangsydelse (rens af fliser, tagrender, træterrasse eller tag)
Med under 12 timers varsel
Såfremt fejlen og skaden ikke er opstået på grund af FSDK’ håndtering eller udførsel
Såfremt fejlen og skaden er opstået på grund af FSDK’ håndtering eller udførsel
Udførsel indenfor 5 arbejdsdage (flise-, facade- og trærens) eller specifik dato
Ifm. serviceaftale såfremt Kunden ønsker at være hjemme – udførsel indenfor 5 arbejdsdage (fortsat med forbehold for vejr og vind). Såfremt servicetiden ikke kan overholdes pga. Vejrlig, pålder der ikke en merpris til kunden
Over 5 m2
Under 5 m2. Udføres når tekniker er i området og adviseres med kort varsel.
Glemte områder, afretning af højtryksstriber etc. På område som var indeholdt i oprindelig ordrebekræftelse
Serviceabonnement
Årlig service efter 31/12
Til:
Fliseservice Danmark ApS
CVR nr. 45457206
Hejrevang 26, 1.tv.
3450 Allerød
Danmark
E-mail: Kontakt@flisedan.dk
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min aftale om køb af følgende varer/tjenesteydelser:
Vare/Tjenesteydelse:
______________________________________
Bestilt den / modtaget den:
___________ / ___________
______________________________________
Forbrugerens adresse:
______________________________________
Underskrift af forbrugeren
(kun hvis formularens indhold meddeles på papir):
______________________________________
Dato:
______________________________________